Belgesel fotoğrafçılık, insanları veya hayvanları yada bir geçmişi, bölgeyi yaşadıkları yer ve ortamlarında bazen çok zor şartlar altında gözlemleyip resimleyerek, o yer ve ya konu hakkında oluşan dökümleri bazen senaryo şeklinde bazen de hikayesel olarak anlatmaktır. Belgesel ile belge fotoğrafçılığını biri birine karıştırmamak da gerekir.
Belgesel fotoğrafçılık, fotoğrafçılığın, en zor dallarından biridir. Diğer fotoğraf dallarında, kendini ifade ya da görsel estetiğe yönelik çalışmalar yapılırken, belgesel fotoğrafçılıkta, gerçeği etkileyici olarak yakalayıp yani kareyi tam ifade edip, göstermeyi amaçlar. Çoğu zaman fotoğrafını çektiğiniz bölgeye yabancısınızdır ve de elinizdeki değişik veya pahalı kamerayla ortamın sosyal yapısına bağlı olarak topluluğun içinde hemen göze çarparsınız, çoğu zamanda size niçin çektiğinizi bile sorabilirler.
Belgesel Çekimlerimizi yaparken genelde üç oluşumla karşılaşabiliriz
– Plansız olan Çekim ( Spontane)
– Planlı olan Çekim
– Ani Çekim ( konuyla veya Objeyle karşı karşıya kalındığında )
Konu Başlığımızda plansız çekim denilse de, fotoğrafçının görmüş olduğu her kareyi çekmesi anlamına gelmiyor. Bu anlamda kamera ekipman bilgisine sahip olunan, iyi düşünülmesi gereken bir süreçtir.
Bu tür plansız olan (spontane) çekimler kamerayı göze tutmadan görüntü elde etme fikridir. Böylece sizin de fotoğraf çektiğiniz anlaşılmaz, Kamerayı göğsünüzde veya kalçanızda tutarak, fotoğraf çektiğinizi belli etmezsiniz insanlar hem şüphelenmezler hem de dikkat çekmezsiniz.
Plansız olan çekim yapmanın bir diğer yolu da kamerayı çekeceğiniz nesneye odaklamadan ışığın o andaki koşullarına göre pozlama yapmaktır. Bunu da poz kilidi kullanarak yaparsanız, poz değerleri düzenleme yaparken değişmez. Odak noktasını da çekmek istediğiniz objeye ayarlamayı unutmayın. Eğer garanti olsun diyorsanız makinanın çoklu kare çekme özelliğini de kullanabilirsiniz.
– Planlı Olan Çekim
Buradaki yöntem ise plansız çekimin tersine, belirli bir zaman dilimini programlamak o an gelir gelmezde sadece deklanşöre basmaktır. Bu tip çekimlerde çekilecek fotoğraf için kameranızı gözünüze götürmeden önce tüm hazırlıkları yapacak vaktinizin olmasıdır. Mesela Boğazda karşıdan gelen bir geminin çekimi gibi
Planlı çekeceğiniz doğa karelerinde çekim yapacağımız yeri önceden keşfedebilir yumuşak olan ışık ve diğer koşullara göre kendimizi ayarlayabiliriz.
Çekeceğimiz mekan planlı, kamera gözde, doğru anı bekliyor olsak da mekandaki insanlar fotoğrafının çekildiklerinin farkına vardıklarında hareket edebilirler ve pozisyonlarını değiştirebilirler. Poz vermeyi isteyebilirler de yada hiç bir şekilde istemeyebilirler de. Onun için doğru olan anı yakalamak bu pozisyonda önemlidir.
-Ani Çekim ( konuyla veya Objeyle karşı karşıya kalındığında
Bazen de bulunduğunuz yerlerde elinizdeki kamerayı gizleme olanağınız yoktur, aniden çekmek istediğiniz şeyle karşı karşıya gelebilirsiniz. İnsanlar bazen fotoğrafının çekilmesini çok sever hatta çekip çekmeyeceğinizi bile sorarlar. Fakat size ilginç gelen bir kare çoğunlukla bu zamanlamaların dışında olabilir ve işte o zaman hızlı hareket etmeniz gerekecektir. Bu bir insan portre siyse (Çoğunlukla böyledir) arka planı yumuşatmayı ve gözlere veya yüzenetleme yöntemini seçmelisiniz.
Belgesel Fotoğrafçılığı
İsmail Çetiner
Yorumlar